Dyr kontra billig utrusning

Åter igen så ligger ridsporten i skottläge. Denna gången handlar det om hur ridsportutrustning tillverkas under mindre trevliga förhållanden. Snabbt omnämns då att det är billigare märken som tillverkas på detta vis.
 
Och det stämmer, hur skulle vi annars kunna köpa lädervaror för så låga priser?
 
Men faktum är att det inte bara är lågprismärken som tillverkar sina saker i Indien. Flertalet av de dyra "fina" märken gör detsamma, i samma fabriker dessutom. Skillnaden är vilket märke som trycks, etsas eller sys fast på produkten. Så ja, det kan vara precis samma vara av samma kvalité men ha olika priser beroende på märke.
 
Detta för mig till vad jag faktiskt ville diskutera här. I detta fall handlar det om skillnader på kvalité, samt om det det är värt att köpa de dyrare märkerna eller inte.
 
Själv hör jag till skaran ryttare som inte bryr sig om vilket märke man har på sin eller hästens utrusning. Det är inte utrustningen som gör ryttaren, eller hästen - ekipaget blir helt enkelt inte bättre bara för att man har dyr utrustning.
 
Med detta sagt, så ska jag berätta hur jag tänker när jag köper in utrustning. Givetvis har jag favoritmärken, detta för att en viss design tilltalar mig bättre än en annan. Design i detta fall handlar inte bara om färg och form, utan även funktionalitet. När jag köper in saker till mig eller mina hästar så börjar i änden Behov. Vad har vi för behov? Sedan kommer Funktion - vilken funktion vill jag uppnå. Behov och funktion går hand i hand, oftast behöver man något som har en viss funktion. När behov och funktion är identifierat så kollar jag utbudet, och ställer sedan resterande faktorer mot varandra - färg, form, märke, kvalité och pris.
 
Om mina hästar behöver något som är mer av en "förbrukningsvara" för en specifik häst, så väljer jag i alla lägen de billigare alternativet. Så länge behov och funktion uppfylls. Exempelvis hagskydd till Frost, dels behöver han benskydd av en anledning - dvs han kan slå sig när han är vild, dels kan han roa sig med att leka med skydden - bita på dem och ta av sig dem. Detta gör att jag behöver skydda de delar av benet han tenderar till att slå/riva sig på. Eftersom han ska ha dem i hagen i olika väder och längre stunder så får det inte samla massor av fukt och smuts. Men eftersom han "äter på dem" och "river/slår sönder" dem så får de inte kosta mycket. DÅ kanske någon tänker "Om du köper dyrare skydd så håller de bättre", och där är mitt svar: Om det vore så väl! Tyvärr så säger min bittra erfarenhet annat. Dyra och billiga benskydd skiljer tyvärr inte alltid i kvalité och framförallt inte i "tålighet". Då båda alternativ går sönder, så väljer jag att lägga mindre pengar per gång för att inte ruinera mig (mer än nödvändigt).
Om jag istället ska köpa något som vi ska ha länge, så väljer jag i regel det som tilltalar mig mest - oavsett märke och pris. Då handlar det om rätt utseende och rätt funktion, sedan får det kosta vad det kosta vill - även om jag får hålla mig inom min budget. Ibland känns det värt att betala för ett visst märke och ibland känns det inte det. Men oavsett så känner jag inte att jag är en bättre ryttare i mina Pikeur ridbyxor och Euro-Star jacka och inte heller blir mina hästar bättre av Eskadron-paddarna eller Euro-star schabraken. Lika lite som att hästen skulle vara bli bättre av ett PS träns än ett vanligt träns. Givetvis kan det finnas någon häst som är känslig i nacken och passar bättre med ett bredd nackstycke, men det finns andra breda och anatomiska nackstycken än endast PS. Men utformningen i övrigt är endast utseende. Likaså blir inte hästen bättre av ett Otto Schumacher träns för 4000kr än ett Gekås träns för 299kr. Skillnaden här skulle vara läderkvalitén, som är betydligt bättre på Schumacher. MEN det betyder tyvärr inte att ett träns av annat märke för cirka 1200kr är bättre än Hööks eller Gekås - tyvärr! 
I vilket fall, så gör inte priset eller märket ekipaget bättre. Skillnaden är ibland kvalitén.
 
Viktigt är dock att fråga sig om det är VÄRT priset?
 
Behöver vardagsskydden/-lindorna, paddarna, schabraken, tränset, ridbyxorna, jackan, pikén eller liknande vara dyra eller av ett specifikt märke?
 
Inte för mig, förr var det skillnad på kvalitén men idag är det tyvärr sällan det. Och framförallt inte på ett sätt som du märker skillnad på.
 
Hur resonerar ni?
 
 

Kommentera här: